De senaste åren har de utländska spelbolagen, men även de statliga, lagt enorma summor på spelreklam. Hela 2,3 miljarder kronor la spelbolagen på marknadsföring förra året.
I ett inlägg som publicerats på den här sajten tidigare har vi skrivit om att Anitra Steen påpekat att casinosajterna endast har fått så stora plattformar för att de svenska tidningarna tagit in deras annonser.
”Enligt min uppfattning är utvecklingen resultatet av ett målmedvetet arbete från mediebolagen. Spelbolagen hade inte haft samma plattformar om det inte hade varit för att tidningarna tagit in deras annonser och agerat i strid mot främjandeförbudet.” Läs mer.
Och även om alla inte är beredda att hålla med Steen om detta, har hon givetvis en viss poäng. De utländska spelsajterna har nämligen lagt enorma pengar på spelreklam de senaste åren, vilket faktiskt har gjort dem så framgångsrika som de är i dag. I Aftonbladet kan man läsa att spelbolagen lägger 2,3 miljarder kronor varje år på reklam i Sverige. Detta handlar om spelreklam i både tv, tidningar, radio och på nätsajter.
Mer aggressiv reklam
Spelreklamen som skapas av spelbolagen har också fått en mer aggressiv karaktär än tidigare. Den riktar sig bland annat väldigt mycket mot målgrupper som tidigare inte varit så stora spelare, mycket för att locka de här personerna. Dessutom är reklamen väldigt hårt vinklad och tar ofta upp hur stora vinster man kan vinna och varför det är så bra att spela på casino. Reklamen har varit så aggressiv att till och med Tidningsutgivarna gått ut med riktlinjer för deras medlemmar om vilka annonser de inte bör ha i tidningarna. Detta innefattar bland annat vilseledande annonser och annonser som riktar sig mot minderåriga.